W luksusie i w Lexusie. Przegląd flagowych modeli japońskiego producenta

japońska sztuka

Rodzina flagowych – najbardziej luksusowych i najdroższych – modeli Lexusa ostatnio znacznie się rozrosła. Na przestrzeni roku japoński producent wprowadził do oferty dwa nowe auta, czyli modele LM i LC Convertible oraz jacht LY 500. To dobry moment, by przyjrzeć się najbardziej reprezentacyjnym modelom Lexusa.

Lexus LS

LS, czyli Luxury Sedan (luksusowy sedan), jest najstarszym modelem w ofercie Lexusa i zarazem jednym z najważniejszych. Auto zadebiutowało 1989 roku na Salonie Samochodowym w Detroit i było wymierzone bezpośrednio w niemieckich konkurentów – Mercedesa klasy S oraz BMW serii 7. Dzięki dopracowanej konstrukcji, świetnemu silnikowi V8, komfortowemu wnętrzu i nowoczesnemu wyposażeniu limuzyna odniosła sukces. LS 400 szybko stał się najpopularniejszym importowanym autem luksusowym w Stanach Zjednoczonych.

W kolejnych latach Lexus konsekwentnie wyposażał model LS w najnowsze wynalazki swoich inżynierów. To właśnie w nim w 2012 roku zadebiutował system Lexus Climate Concierge, bazujący na 13 czujnikach, które mierzą temperaturę we wnętrzu auta i dostosowują pracę klimatyzacji oraz podgrzewania lub wentylowania foteli. Dzisiaj LS pozostaje jednym z najbardziej zaawansowanych i najlepiej wyposażonych aut Lexusa. Największy sedan japońskiej marki doczekał się już piątej generacji. W najnowszej odsłonie LS stał się pierwszym autem na świecie z systemem detekcji pieszych sprzężonym z aktywnym reagowaniem układu kierowniczego. W razie wykrycia z przodu pieszego, z którym kolizja jest nieunikniona, LS automatycznie uruchomi hamulce i sam wykona unik, jednocześnie pozostając w obrębie pasa ruchu.

Nowy Lexus LS może dysponować wnętrzem ozdobionym panelami opracowanymi przez mistrzów japońskiej sztuki szlifowania szkła Kiriko, systemem audio Mark Levinson z 24 głośnikami, odtwarzaczem DVD dla pasażerów tylnych siedzeń́ czy fotelami z aż 28-punktową regulacją elektryczną. Flagowy sedan Lexusa jest dostępny z dwiema jednostkami napędowymi – podwójnie doładowanym silnikiem V6 o pojemności 3,5 l i mocy 417 KM lub układem hybrydowym, również z 3,5-litrową V-szóstką.

Lexus LX

Kolejnym flagowym modelem Lexusa – co od razu zdradza litera L w nazwie – jest LX. Nietrudno też odgadnąć, że chodzi o auto z powiększonym prześwitem, bowiem japoński producent oznacza wszystkie swoje SUV-y i crossovery znakiem X. Lexus LX zadebiutował na rynku w 1995 roku, jako pierwsze auto terenowe w ofercie japońskiej marki. LX nie jest typowym SUV-em w europejskim rozumieniu, czyli pojazdem z konstrukcją samonośną. To prawdziwa terenówka oparta na ramie i technicznie spokrewniona z Toyotą Land Cruiser, różniąca się jednak znacznie bardziej luksusowym wnętrzem.

Obecnie w salonach znajdziemy trzecią generację Lexusa LX. Choć to potężne, ponad 5-metrowe auto nie jest dostępne powszechnie w Europie, trafiło również do Polski. Dostępny w naszych salonach model dysponuje mocarnym, wolnossącym silnikiem V8 o pojemności 5,7 l, który przekazuje moment obrotowy na wszystkie koła przez 8-stopniowy automat. W wyposażeniu samochodu znalazł się chłodzony podłokietnik, zestaw kina samochodowego, układ wentylowania przednich i skrajnych tylnych foteli czy 19-głośnikowy system audio Mark Levinson.

Lexus LC

Model LC, czyli Luxury Coupé (luksusowe coupé), to jeden z najważniejszych samochodów sportowych w całej historii Lexusa. Auto zadebiutowało w 2016 roku i natychmiast zwróciło uwagę fanów motoryzacji. Głównie za sprawą jedynego w swoim rodzaju, futurystycznego wyglądu – samochód bezpośrednio nawiązuje do koncepcyjnego Lexusa LF-LC, pokazanego cztery lata wcześniej.

Jednak w tym japońskim gran turismo nie chodzi tylko o wygląd. Samochód jest dostępny z wolnossącą jednostką V8 o pojemności 5 l i oznaczeniu 2UR-GSE, jednym z najlepszych silników w historii japońskiej marki. Motor połączono z 10-stopniowym automatem, przez co Lexus LC stał się pierwszym sportowym autem w historii ze skrzynią biegów o aż tylu przełożeniach. Samochód można kupić również z napędem hybrydowym, który z kolei jest najbardziej sportowym spalinowo-elektrycznym układem w historii Lexusa.

W tym modelu japoński producent oferuje również dyferencjał o ograniczonym poślizgu, układ tylnych kół skrętnych czy wysuwany tylny spojler. Oczywiście, jak przystało na samochód luksusowy, Lexus LC ma do zaproponowania sporo wygód we wnętrzu. To wyświetlacz HUD, system audio Mark Levinson z 13 głośnikami, cyfrowe zegary z charakterystycznym, okrągłym pierścieniem znanym z Lexusa LFA, podgrzewane i wentylowane fotele czy pakiet automatycznych systemów wspierających kierowcę.

Dodaj komentarz